انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند

قفل دیجیتال

صفحه ی حوادث روزنامه را که ورق می زنیم، با ده ها مورد سرقت رو به رو می شویم. هر روز در گوشه ای از شهر، خبر یک دزدی به گوش می رسد. سارقین هر روز در حال پیشرفت هستند و از سدهای امنیتی عبور می کنند.

در چنین شرایط، هر چقدر هم که ایمنی را رعایت کنیم ، کم است. به همین دلیل محصولات و کالاهای امنیتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

در این شرایط استفاده از انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند توانسته اند تا حد زیادی امنیت محیط را فراهم کنند. به خصوص اگر این قفل ها در ترکیب با دیگر المان های امنیتی مثل درب ضد سرقت یا دوربین های مداربسته قرار بگیرند.

در این مقاله از رستاچوب می خواهیم در مورد انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند که آخرین نسل از قفل درب های ساختمانی هستند، صحبت کنیم. اگر به این موضوع علاقه دارید یا تصمیم به خرید یکی از انواع قفل های دیجتالی و هوشمند را دارید، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

قفل هوشمند و دیجتالی چیست؟

پیش از این که به سراغ معرفی انواع قفل های دیجتالی و هوشمند برویم، باید اندکی در مورد قفل های دیجیتالی صحبت کنیم. این گونه از قفل ها، مثل مدل های سنتی با کلید باز نمی شوند یا این که کلید آن ها، به شکل هوشمندانه و دیجیتالی کار می کند. قفل های هوشمند در شکل ها و انواع مختلفی هستند و به درب های ساختمانی وصل می شوند تا امنیت محیط را دو چندان کنند.

بیشتر بخوانید:‌ قفل پستچی

معرفی انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند

در ادامه به برخی از مهم ترین انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند اشاره کرده ایم:

قفل دیجیتال دارای پسورد

همان طور که از نامش نیز پیداست، این دسته از قفل ها با استفاده از ورود یک پسورد باز می شود. در واقع اولین باری که این قفل ها را راه اندازی می کنید و می خواهید درب را باز و بسته کنید، باید یک کد مخصوص تعریف کنید. با استفاده از این کد، می توانید درب را باز کنید. البته درب های قفل دیجیتال پسوردی تنها به یک کد اکتفاء نمی کنند و شما می توانید تا 25 کد دیگر نیز برای این قفل ها تعریف کنید. به این ترتیب هر کسی می تواند کُد مخصوص به خود را داشته باشد. البته یک پین کُد اصلی وجود دارد که مخصوص به صاحب ساختمان است. با استفاده از این کد می توانید دسترسی به خانه را کنترل کنید و کدهای دیگری نیز تعریف بمانید.

به همین دلیل است که معمولا توصیه می شود این کد را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار ندهید.

گاهی ممکن است که یک کد را اشتباه وارد کنید. شما فرصت دارید که 5 بار کد اشتباه وارد کنید و بعد از آن، سیستم قفل رمزدار درب ضد سرقت، خود به خود خاموش خواهد شد. به این ترتیب باید سیستم قفل را دوباره راه اندازی کنید. البته پیش از آن، باید به مدت 3 دقیقه صبر کنید. به این ترتیب این اطمینان حاصل می شود که هیچ شخص دیگری امکان ورود غیرمجاز به داخل محیط را نخواهد داشت.

گاهی نیز ممکن است که باطری این قفل ها تمام شود که در این صورت ناچار به خاموش کردن سیستم خواهید شد. البته این قفل ها یک ویژگی دیگر نیز دارند که با استفاده از آن می توانید عملکرد کلید مکانیکی را لغو کنید و در این صورت دیگر لازم نیست که سیستم را خاموش کنید. بعد از انجام این کار، می توانید از کلید مکانیکی درب نیز استفاده کنید.

بسیاری از این قفل های دیجیتال رمزدار، مجهز به یک زنگ هشدار هستند که به شما اعلام می کند که باتری قفل ضعیف است و به زودی خاموش خواهد شد. به این ترتیب شما فرصت شارژ مجدد این قفل را خواهید داشت.

مشاهده کنید: قفل شب بند و انواع آن

قفل درب بیومتریک

نوع دیگری از قفل های هوشمند در بازار موجود است که کارکرد اصلی آن از طریق شناسایی اطلاعات شخصی فرد خواهد بود. مثلا تصور کنید که شما برای این گونه درب ها، یک اثر انگشت تعریف می کنید. سپس با استفاده از اسکنر نوری یا حرارتی، اثر انگشت شما را اسکن کرده و در صورت تطابق، درب ساختمان را برای شما باز خواهد کرد. البته ممکن است که بعد از اسکن اثرانگشت، یک پین کد نیز از شما درخواست کنید.

این گونه قفل های ساختمانی نیز نیازی به کلید ندارند. البته گاهی ممکن است باطری دستگاه خراب شود یا مشکل برقی پیدا کند و یا حتی اسکنر قفل به درستی کار نکند. در این صورت شما می توانید از کلید ایمنی ساختمان برای باز کردن درب در مواقع ضروری استفاده کنید.

در واقع شاید قفل های درب دیجیتال بیومتریک یکی از آخرین مدل های قفل دیجیتال و هوشمند باشند که امنیت بسیار زیادی برای ساختمان ایجاد می کنند. البته دقت داشته باشید که همواره باید قفل های با کیفیتی تهیه کنید که هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری، قدرت زیادی داشته باشند و بتوان به کارکرد آن ها اطمینان داشت.

مثلا چنان چه بتوان خیلی راحت و ساده این قفل های هوشمند را شکست، پس چه فرقی با قفل های معمولی دارد؟ پس حتما به سراغ جنس های مستحکم و مقاوم بروید.

همین موضوع در مورد نرم افزار قفل دیجیتال بیومتریک نیز صدق می کند. امروزه، هکرها می توانند با استفاده از راهکارهای مختلف، سیستم قفل های هوشمند را هک کرده و درب را باز کنند. اما با وجود یک قفل دیجیتال بیومتریک که از لحاظ نرم افزاری نیز قوی باشد، این کار به شدت سخت و پیچیده خواهد شد.

در نهایت، نکته ی بسیار مهم این جاست که از هر لحاظ، کیفیت قفل را مورد بررسی قرار بدهید و بهترین جنس موجود در بازار را تهیه کنید. چرا که در غیر این صورت، کارکرد قفل هوشمند هیچ تفاوتی با دیگر قفل های معمولی و ساده نخواهد داشت.

قفل دیجیتال

قفل دیجیتال کنترل از راه دور( با استفاده از وای فای)

یکی دیگر از آخرین نسل های قفل هوشمند که به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده و به خصوص برای مشاغل مهم مثل طلا فروشی ها کاربرد دارد، قفل های هوشمند دارای وای فای است. این قفل ها را می تواند بدون کلید و از راه دور نیز کنترل کنند. به این ترتیب که از هر کجایی که هستید می توانید اقدام به باز و بسته کردن درب نمایید. البته لازمه ی این کار، اتصال به دستگاه های وای فای و اینترنت است.

اصل و اساس کار با این دسته از قفل ها، آنلاین بودن است. شما به محض اتصال به یک دستگاه آنلاین می توانید از راه دور سیستم قفل های وای فای را کنترل کنید. این سیستم به موبایل یا لب تاب شما وصل است. بنابراین هر زمان که شخصی به محل کارتان وارد شد، مطلع خواهید شد. کافیست وارد برنامه شوید و ورود و خروج ها را کنترل کنید.

این نوع از قفل ها، سطوح مدیریتی خیلی خوبی برای شما ایجاد می کنند تا بتوانید به بهترین نحو ممکن، ایمنی محل کارتان را تامین نمایید.

یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه قفل های دیجیتال وای فای، این است که امکان دسترسی موقت فراهم می کند. تصور کنید که شما لازم دارید که به یک نفر دیگر اجازه ی دسترسی به محیط کارتان را بدهید. در این شرایط کافیست که وارد برنامه ی این قفل داخل موبایلتان شوید و دسترسی موقتی برای شخص دیگر ایجاد کنید. به این ترتیب حتی اگر خودتان حضور نداشته باشید با چند کلیک ساده، می توانید برای دیگران دسترسی ایجاد کنید.

مزیت بزرگ این دسترسی، این است که به صورت موقتی خواهد بود و با اتمام کار، می توانید سطح دسترسی را دوباره محدود کنید و آن را حذف بنمایید.

بیشتر بخوانید: سیلندر یا مغزی قفل درب

کارت های دیجیتال با شناسایی فرکانس رادیویی RFID

حتما شما هم این گونه قفل ها را در فیلم و سریال های مختلف دیده اید. در واقع اساس کارکرد این نوع قفل های دیجیتال هوشمند، این گونه است که با قرار دادن کارت های مخصوص کنار قفل، درب را باز می کنند. در داخل این قفل ها نوعی سنسور طراحی شده است که با تشخیص فرکانس رادیویی کارت، درب را باز می کنند.

این سیستم بسیار پیشرفته است و طیف گسترده ای از کاربردها را دارد. می توان برای کارمندان یک شرکت یا سازمان بزرگ از این کارت ها استفاده کرد یا حتی به عنوان قفل درب ورودی واحد آن ها را به کار گرفت.

البته خود این نوع قفل های شناسایی فرکانس رادیویی نیز انواع و اقسام زیادی دارند که هر یک از آن ها برای استفاده در محیط خاصی به کار می آیند.

این نوع قفل ها نیز احتیاجی به کلیدهای مکانیکی ندارند و با استفاده از همان کارت ساده باز می شوند. البته به خاطر داشته باشید که در صورت خراب شدن کارت یا فراموشی پین کد، می توانید با استفاده از کلید ایمن نیز این درب ها را باز کنید. محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد. البته هر یک از این قفل های هوشمند بدون کلید نیز به شکل خاصی کار می کند و استفاده از کلیدهای ایمن در آن ها نیز ممکن است متفاوت باشد.

قفل های تشخیص چهره

یکی دیگر از بهترین انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند، آن دسته از قفل هایی هستند که با استفاده از سیستم تشخیص چهره کار می کنند. اصل و اساس کار این نوع قفل ها، هوش مصنوعی است. در واقع سیستم قفل تشخیص چهره، چهره های افراد را توسط یک عکس دریافت می کند و سپس به مجموعه ای از اعداد صفر و یکی تبدیل می کند تا قادر به تحلیل و آنالیز آن باشد. در صورت احراز هویت کاربر، درب را باز می کند.

البته این سیستم تشخیص چهره، فقط منحصر به قفل درب نیست و چشمی های تشخیص چهره نیز به بازار آمده اند. این سیستم ها نیز به گونه ای کار می کنند که فرد بدون نیاز به لمس دستگیره، فقط کافیست که چهره ی خود را در برابر چشمی درب قرار بدهد و بعد از احراز هویت درب خانه را باز کند.

بیشتر مواقع از این سیستم امنیتی برای منازل استفاده می شود. قفل تشخیص چهره از یک دوربین در سمت بیرون خانه و یک نمایشگر رنگی از سمت داخل تشکیل شده است. به این ترتیب چنان چه شخصی داخل خانه باشد نیز با بررسی مانیتور، می تواند فرد را تشخیص بدهد.

همچنین مشاهده کنید: انواع یراق آلات درب و موارد استفاده از آن

خرید قفل دیجیتالی و هوشمند

زمانی که تصمیم به خرید یک قفل هوشمند دارید باید نکات زیادی را مد نظر داشته باشید تا بهترین خرید ممکن را انجام داده باشید. پیش از خرید قفل هوشمند، بهتر است سوالات زیر را با خود مطرح کنید:

چه انتظاری از کاربرد قفل دارید؟

البته واضح و بدیهی است که خرید قفل هوشمند به منظور افزایش ضریب ایمنی محیط است. اما نکته این جاست که این قفل را برای کجا می خواهید؟ آیا می خواهید در خانه تان نصب کنید یا محل کار؟

در صورتی که هدف نهایی تان افزایش امنیت محل کار است، می توانید از انواع و اقسام قفل های صنعتی و تجاری استفاده کنید. هر یک از این قفل ها کاربرد خاصی دارند و برای محیط خاصی در نظر گرفته شده اند. پیش از خرید آن ها، به کاربردشان دقت کنید و مطمئن شوید که بهترین گزینه ی موجود را انتخاب کرده اید.

انواع قفل دیجیتال

دلتان می خواهد که سیستم احراز هویت قفل چگونه باشد؟

همان طور که توضیح دادیم هر یک از این قفل ها با ساز و کار خاصی، اقدام به تشخیص و احراز هویت می کنند. بنابراین شما باید در نظر بگیرید که با کدام یک از روش های احراز هویت، راحت تر هستید. مثلا اگر قرار است این قفل را برای یک سازمان پر از کارمند تهیه کنید، بهتر است از سیستم های بیومتریک یا کارتی استفاده کنید.

البته ترکیب این روش های امنیتی، می تواند ایمنی ساختمان را بسیار بالا ببرد. چرا که سارقین ناچار هستند زمان زیادی را جهت شکستن این امنیت تلف کنند و به احتمال زیاد، کاری از پیش نبرند.

سخن آخر

در نهایت توصیه می کنیم که به هنگام خرید انواع قفل های دیجیتالی و هوشمند، به نیاز خودتان توجه داشته باشید و متناسب با آن، قفل مورد نظر را خریداری کنید.

رستاچوب، به عنوان یکی از بهترین فروشندگان درب های ساختمانی و یراق آلات درب های ضد سرقت، می تواند بهترین گزینه ی شما برای خرید کردن باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به منوی محصولات وبسایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *