همه چیز درباره ی قفل مولتی سیستم

قفل مولتی سیستم

وقتی از شما سوال می کنند که اساسا درب ساختمانی به چه کار می آید، احتمالا اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد، حفظ ایمنی و امنیت خانه است. اما بدون یک قفل درست و حسابی، این عملکرد درب تا چه حد قابل اتکاء و اطمینان است؟

در واقع اگر یک قفل درست و حسابی روی درب های ساختمانی نصب نباشد، آیا می تواند جلوی ورود سارقین را بگیرد؟

حتی اگر یک درب ضد سرقت مقاوم هم داشته باشید، در صورتی که یک قفل مقاوم و مستحکم روی آن نصب نباشد، نمی توانید انتظار داشته باشید که بتواند به خوبی جلوی ورود غیر مجاز به داخل محیط را بگیرد.

حالا به نظر شما بهترین قفل درب های ضد سرقت چیست؟ به عبارت دیگر، کدام یک از قفل های درب ساختمانی می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند و به درب کمک کنند تا جلوی ورود سارقین را بگیرد؟

یکی از بهترین قفل های موجود در بازار ایران، قفل مولتی سیستم است که احتمالا در میان سازندگان ساختمانی، نامی آشنا به حساب می آید. قفل مولتی سیستم که یکی از معروف ترین و ایمن ترین قفل های موجود در بازار است، بیشتر مواقع روی درب های ضد سرقت نصب می شود تا عملکرد آن را بهبود داده و جلوی ورود غیر مجاز را بگیرند.

اما سوال اصلی این جاست که قفل مولتی سیستم چیست؟ عملکرد آن چگونه است و چطور باعث افزایش ایمنی درب می شود؟ در این مقاله از رستاچوب می خواهیم به معرفی کامل قفل مولتی سیستم بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جالب است یا تصمیم به خرید قفل مولتی سیستم دارید، توصیه می کنیم حتما تا انتهای مقاله را دنبال کنید.

جهت خرید انواع در ساختمان کلیک کنید.

معرفی قفل مولتی سیستم درب ضد سرقت

در واقع زمانی که صحبت از قفل های مولتی سیستم می شود، منظورمان به همان قفل های چند زبانه ی معروف است که بیشتر مواقع روی درب های ضد سرقت نصب می شوند. اگر نگاه دقیقی به ساختار قفل مولتی سیستم بندازید متوجه خواهید شد که این قفل ها، دارای یک سیستم مرکزی هستند و چند زبانه ی متحرک نیز دارند که با چرخاندن کلید، از هر چهار طرف وارد چهارچوب درب می شوند.

اگر بخواهیم به یکی از ایمن ترین قفل های موجود در بازار اشاره کنیم، قطعا باید نام قفل های مولتی سیستم را نیز بیاوریم که در بازار ایران نیز وجود دارد. در حال حاضر این قفل های چند زبانه تنها توسط برند کاله ی ترکیه تولید می شوند. دیگر برندهایی که در بازار ایران وجود دارند معمولا از برندهای متفرقه ی چینی هستند که کیفیت کاله ی ترکیه را ندارند.

متاسفانه در حال حاضر، به خاطر این که شرایط واردات برندهای دیگر در کشور موجود نیست، باید به همین برند کاله که واقعا کیفیت خوبی هم دارد، اکتفاء کرد.

نکته ای که می توان در مورد قفل مولتی سیستم ذکر کرد این است که دارای سیلندر قفل یا همان توپی هستند که مقاومت آن را بیشتر می کند.

اما چند تا از مزیت های بزرگ قفل مولتی سیستم:

  • به دلیل این که چند زبانه دارد، کپی کردن از کلیدهای آن ممکن نیست
  • این زبانه ها با چرخاندن کلید، از هر چهار طرف وارد چهارچوب درب می شوند و ایمنی را تا حد خیلی زیادی افزایش می دهند
  • این قفل ها معمولا از جنس های بسیار مرغوب ساخته می شوند. اما رایج ترین آن ها برنج، سرب و آلیاژهای مقاوم است
  • قفل مولتی سیستم ضد اسید است. به این معنی که پاشیدن اسید نمی توان آن ها را از بین برد.

تمام این مزیت ها باعث شده است که قفل های مولتی سیستم به شدت محبوب شوند و در بازار ایران همتا نداشته باشند. خیلی از سازندگان درب های ضد سرقت، امروزه فورا به سراغ استفاده از این قفل های مولتی سیستم می روند.

بیشتر بخوانید: قفل و کلید کارگری و کاربرد آن

تعداد زبانه های قفل مولتی سیستم

زمانی که درب ضد سرقت خریداری می کنید، باید به تعداد زبانه های آن نیز توجه کنید. در واقع مهم ترین چیزی که امنیت درب را تضمین می کند، انتخاب یک قفل با زبانه های مناسب است. هر چقدر که ساز و کار این قفل کیفیت بیشتری داشته باشد، طبیعتا درب های ضد سرقت نیز مرغوب تر خواهند شد.

نکته ی خیلی مهمی که در رابطه با زبانه های قفل وجود دارد این است که تعداد آن ها به طور مستقیم ضامن افزایش ایمنی درب نخواهند بود. در واقع این قفل مرکزی است که اهمیت ویژه ای دارد و باید مقاومت خوبی از خود نشان بدهد. زمانی که نتوان قفل مرکزی را شکست یا دچار خرابی کرد، آن وقت می توان گفت که درب ضد سرقت مربوطه ایمنی خوبی دارد. به همین دلیل لزوما تعداد زبانه های قفل مولتی سیستم نیست که امنیت درب را تعیین می کند. معمولا تعداد زبانه های یک قفل مولتی سیستم از 4 تا شروع شده و گاهی تا 20 زبانه نیز می رسد. اما تعداد زبانه در کیفیت قفل مولتی سیستم اثر مستقیم نمی گذارد.

انواع قفل های رمزدار درب

صرف نظر از قفل های مولتی سیستم که دارای چندین زبانه هستند، انواع دیگری از قفل های درب ضد سرقت نیز در بازار وجود دارد که معمولا ساز و کارشان با استفاده از یک رمز می باشد.

در ادامه به معرفی چند تا از بهترین قفل های رمزدار پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

قفل رمزدار مولتی پوینت

یکی از بهترین مدل قفل های رمزدار که در بازار وجود دارد و برای درب های ضد سرقت به کار می رود، قفل های مولتی پوینت هستند که به صورت مرکزی طراحی شده اند. این قفل ها دارای چند قفل و چند زبانه ی مخصوص هستند. تمامی این قفل ها با استفاده از یک اهرم خاص به هم وصل شده اند.

معمولا مکان نصب این قفل ها نیز در قسمت های جلو و یا بالای درب است. قفل های رمزدار مولتی پوینت معمولا به شکل عمودی و افقی نصب می شوند و سطح ایمنی خیلی خوبی دارند.

در واقع اگر بخواهیم توضیح بیشتری بدهیم باید این دسته از قفل ها را در دسته ی قفل های لوکس قرار داد که قیمت بالایی هم دارند و طبیعتا در شرایط خاصی به کار می آیند.

قفل رمزدار مونوبلاک

یکی دیگر از قفل هایی که در درب های ضد سرقت به کار می آید، قفل مونوبلاک است که عملکردی بی نظیر دارند. معمولا ساختار این قفل ها مجزا هستند که روی بخش جلویی درب قرار می گیرند. در قسمت جلوی درب معمولا 3 الی 4 زبانه قرار می گیرد. سپس قفل را روی لنگه ی درب نصب می کنند.

نکته این جاست که چنین درب هایی در راستای افقی باز و بسته می شوند. در واقع نصب عمودی درب خیلی دردسر ساز است. اگر بخواهیم مقایسه ای میان این قفل ها با قفل های مولتی پوینت انجام بدهیم، باید بگوییم که قفل های مونوبلاک، ایمنی کمتری دارند.

همچنین دارای تنوع بسیار بالایی هستند که هر یک از انواع آن، برای نقاط خاصی به کار می روند.

قفل رمزدار هوک مانند

یکی از قفل های رایج در بازار، قفل هایی هستند که شکل و حالتی شبیه به هوک یا قلاب دارند. نام دیگر این قفل ها، چنگکی است. طراحی این قفل بسیار پیشرفته است و مقاومت خیلی خوبی در برابر ضربه و آسیب دارند. به همین دلیل در جاهای خاصی به کار می رود.

کیفیت قفل های رمزدار هوکی شکل، معمولا بالاست البته توصیه می کنیم که همواره از برندهای معتبر خرید کنید. چرا که در بازار کنونی، کالاهای متفرقه و تقلبی نیز به وفور یافت می شود.

قفل های آژیردار

نوع دیگری از قفل های رمزدار در بازار موجود است که مجهز به نوعی سیستم آژیر هستند. برای این که بتوان سیستم آژیر را روی درب ضد سرقت نصب کرد، باید طراحی خود درب نیز به شکل خاصی باشد.

همچنین باید به طور مداوم باتری این آژیرها را چک کرد و بر اساس نیاز، صدایشان را نیز تنظیم نمود. سیستم قفل های آژیردار بسیار کارآمد است و می تواند امنیت سازه را تا چند برابر افزایش دهد.

هرچقدر که یک قفل هوشمندتر باشد، احتمالا امنیت بیشتری برای درب ایجاد می کند. سیستم های قفل دیجیتال، با اعداد صفر و یک کامپیوتری کار می کنند. بنابراین برای این که بتوان آن ها را باز کرد، نیازمند دانش کامپیوتر هستید. به همین دلیل بیشتر سارقین به سراغ چنین درب هایی نمی روند.

همچنین در شرایط بحرانی نیز استفاده از قفل های دیجیتال می تواند بسیار کارآمد باشد. ساختار این قفل ها بسیار هوشمندانه طراحی شده و در انواع زیادی یافت می شوند که در بخش دیگری آن ها را معرفی خواهیم کرد.

قفل و یراق در ضدسرقت

قفل های پیشرفته درب ضد سرقت

در حال حاضر، به جز قفل مولتی سیستم که معمولا در درب های ضد سرقت بسیار رایج است، از قفل های پیشرفته تری نیز استفاده می شود که فناوری های جدیدی در آن ها به کار رفته است. این قفل ها معمولا نیازی به کلید ندارند و بر اساس ساز و کارهای دیجیتال باز و بسته می شوند.

مثلا اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به طور مداوم کلیدهای خود را فراموش می کنید، استفاده از قفل های نوین دیجیتال، بهترین گزینه برایتان محسوب می شود. این قفل ها را می توان از طریق اینترنت، به صورت کنترل از راه دور مدیریت کرد.

برخی از این قفل ها با استفاده از ورود پسورد باز و بسته می شوند. یا در برخی مواقع، ساز و کار این قفل ها به گونه ای است که در صورت قفل نکردن درب منزل، به شما پیغام می دهد و اطلاع رسانی می کند. به این صورت می توانید عملیات قفل کردن درب را از راه دور نیز انجام دهید. همچنین می توان چندین کد دسترسی برای مهمانان و دوستان نیز تعریف کرد.

سیستم های قفل هوشمند به قدری امنیت محیط را بالا می برند که معمولا در محیط های حساس کاری استفاده می شوند. محیط هایی مثل صرافی ها، طلا فروشی ها و ساختمان های تجاری!

به طور کلی می توان گفت که قفل های هوشمند پیشرفته، مکمل قفل های مولتی سیستم می باشند.

قفل ضد سرقت گاوصندوقی

یکی دیگر از قفل هایی که رواج زیادی دارد، قفل گاوصندوقی است. از این قفل ها برای درب های ضد سرقت استفاده می شود. برند کاله، از محبوب ترین قفل های گاوصندوقی موجود در ایران است. در ساختار قفل گاوصندوقی از سیلندر استفاده نمی شود چرا که توپی به سرعت دچار شکستگی می شود و ممکن است امنیت درب را کاهش دهد.

بر عکس دیگر قفل های درب ضد سرقت، رزت این نوع قفل ها منحصر به فرد است و معمولا از جنس زاماک ساخته می شود.

قفل ضد سرقت دو تکه معمولی

در آخر می خواهیم یکی از معمول ترین و رایج ترین قفل های مولتی سیستم یا همان چند زبانه را به شما معرفی کنیم که به نام دو تکه معمولی معروف هستند. همان طور که از نامشان نیز مشخص است این قفل ها دارای دو تکه می باشد. همچنین سه زبانه دارند که هم بر روی قفل اصلی تعبیه شده اند و هم روی قفل شب بند بالای درب!

همان طور که بارها در طول این متن اشاره کردیم، بهترین برند قفل های معمولی، کاله ترک است. این محصول به طور مستقیم از ترکیه وارد می شود و محبوبیت خیلی زیادی میان سازندگان پیدا کرده است. مقاومت بی نظیر یراق آلات کاله باعث شده تا برای بیشتر درب های ضد سرقت از این برند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: سیلندر یا مغزی قفل درب

بهترین برند قفل مولتی سیستم

در میان تمام برندهای یراق آلات درب، هیچ یک بهتر از کاله نیست. اما اجازه بدهید به برخی از بهترین برندهای قفل موجود در ایران اشاره کنیم:

  • برند داف ساخت کشور ترکیه
  • برند کاله ساخت کشور ترکیه
  • برند قفل درب ضد سرقت ایده آل ساخت کشور چین
  • برند قفل درب ضد سرقت نفیس ساخت ایران
  • برند قفل درب ضد سرقت یکتا ساخت ایران
  • برند قفل درب ضد سرقت صفری ساخت ایران

نکته ای که در مورد این برندها وجود دارد این است که خیلی از نام های ایرانی، از سیلندرهای بی کیفیت برای ساخت قفل های مولتی سیستم استفاده می کنند. در نتیجه شکستن آن ها ساده می شود. بنابراین به هنگام خرید درب ضد سرقت حتما به برند سازنده ی یراق آلات و به خصوص قفل آن توجه داشته باشید.

قفل مولتی درب ضدسرقت

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم که قفل مولتی سیستم می تواند بهترین انتخاب شما باشد. البته همه چیز به درب ضد سرقت شما نیز بستگی دارد. به طور کلی همواره توصیه می کنیم که به سراغ فروشگاه ها و برندهایی بروید که از اصالت و کیفیت جنسشان مطمئن هستید. به هرحال خرید یک درب ضد سرقت که از قفل و یراق آلات باکیفیت استفاده نکرده باشد، به هیچ دردی نخواهد خورد. در صورتی که برای خرید انواع درب ضد سرقت نیازمند کمک و مشاوره هستید، کارشناسان رستاچوب در خدمت شما هستند. کافیست همین امروز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *