تاریخچه درب ضد سرقت

در ضدسرقت

از همان زمانی که انسان نخستین فهمید که برای حفظ حریم خصوصی غاری که در آن زندگی می کند، باید یک تکه سنگ جلوی ورودی غار بگذارد، برای اولین بار مفهوم درب به وجود آمد.

درب ها می توانند محیط بسازند و یک بخش را از دیگری جدا سازند. ما انسان ها همان قدر که نیازمند زندگی در کنار یکدیگر هستیم، به حریم خصوصی خود نیز نیاز داریم. اصلی ترین کاری که برای حفظ حریم خودمان می توانیم انجام دهیم، نصب یک درب است.

حالا که قرن ها از زمان انسان نخستین گذشته است و علم پیشرفت قابل ملاحظه ای پیدا کرده، هنوز هم درب های ساختمانی همان مفهوم اولیه ی خود را دارند. هیچ چیز تغییر نکرده است و هنوز از هم از درب های ساختمانی به عنوان حافظ حریم و امنیت نام می برند.

اما در این میان، چند سالی هست که درب های ساختمانی به پیشرفت دیگری دست پیدا کرده اند و درب های ضد سرقت به بازار عرضه شده اند. تاریخچه درب های ضدسرقت گرچه به بیش از چند سال نمی رسد اما خیلی سریع توانست جای خوبی در میان خریداران و مصرف کنندگان به دست آورد.

در این مقاله از وبسایت رستاچوب می خواهیم به سراغ تاریخچه درب های ضدسرقت برویم و بگوییم که برای اولین بار در کدام کشور ساخته شدند. چه شد که به ایران نیز آمدند و چرا انقدر محبوبیت دارند!

اگر به این موضوع علاقه مند هستید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

پیدایش درب های ضد سرقت

زمانی که صحبت از هنر می شود، لاجرم باید همواره جایگاه ویژه ای برای کشور ایتالیا در نظر بگیریم. هنرمندان ایتالیایی از دیرهنگام، خلاقیت بی نظیری داشتند و می توانستند از دل سنگ و چوب، آثار هنری خود را بیافرینند.
همین مسئله به صنعت گران آن ها نیز منتقل شد. به نحوی که در حال حاضر تشخیص صنعت از هنر ایتالیایی، کار سختی است.

زمانی که صحبت از تاریخچه درب ضدسرقت می شود، باید به ایتالیا برگردیم. برای اولین بار در ایتالیا بود که صنعت گران و سازندگان درب های ساختمانی، تلاش کردند که از متریال چوب، درب های مقاوم تر و مستحکم تری بسازند که هم زیبایی خوبی داشته باشد و هم این که ایمنی محیط را به خوبی حفظ کند.

تلاش صنعت گران و سازندگان ایتالیایی در نهایت به ساخت درب های ضد سرقت ایتالیایی منجر شد. درب هایی که زیبایی نفس گیری داشتند و با ساختار جالب توجه خود، می توانستند ایمنی و امنیت محیط را حفظ کنند.

خیلی زود، این نوع درب های ساختمانی در میان خریداران محبوبیت پیدا کرد. سارقین که تا پیش از این با چنین درب هایی رو به رو نشده بودند، حیران و سردرگم مانده بودند و قادر به باز کردن این درب ها نبودند.

به تدریج آوازه ی درب های ضد سرقت ایتالیایی به تمام دنیا رسید و خریدارانی از سرتاسر دنیا پیدا کرد.

چرا درب ایتالیایی چندان رایج نشد؟

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چرا با وجود اهمیت زیبایی و کیفیت فراوان درب های ایتالیایی، این درب ها در کل دنیا چندان رواج پیدا نکردند و تولید آن انبوه نشد؟

در پاسخ باید به این نکته اشاره کنیم که درب های ضد سرقت ایتالیایی بسیار گران قیمت بودند و خیلی از خانواده ها قادر به خریدشان نبودند. در نتیجه تنها طبقات خاصی از جامعه قادر به خرید این کالای لوکس و شیک بودند.

اما اوضاع در مدت زمانی کوتاه تغییر پیدا کرد و کشورهای دیگری نیز به فناوری تولید درب های ضد سرقت دست پیدا کردند. تقریبا 5 سال بعد از عرضه ی اولین درب های ضد سرقت ایتالیایی، درب های ضد سرقت ترک و چینی نیز وارد بازار شدند و توانستند خیلی سریع به تولید انبوه دست پیدا کنند.

پیدایش درهای ضدسرقت ساخت ترکیه

همان طور که گفتیم بعد از 5 سال، کشور ترکیه نیز دست به ساخت درب های ضد سرقت نمود و توانست خیلی سریع جای درب های ایتالیایی را بگیرد. شاید از خودتان سوال کنید که چرا این اتفاق رخ داد؟

در وهله ی اول باید بگوییم که درب های ضد سرقت ترک از درب های ایتالیایی ارزان تر بودند. در نتیجه خانواده های بیشتری قادر به خرید این درب ها شدند.

دومین نکته این جا بود که درب های ضد سرقت ترک به تولید انبوه دست پیدا کرد. اتفاقی که در مورد درب های ضد سرقت ایتالیایی رخ نداد و همچنان در حد کالایی لوکس باقی ماندند.

اما تولید درب های ضد سرقت ترک چگونه ادامه پیدا کرد؟ در واقع ساخت این درب ها از کارگاه های کوچکی مثل کارگاه کنتور درب آغاز شد. در این زمان، هنوز درب های ضد سرقت ترک به تولید انبوه نرسیده بودند و مشتریان خاصی داشتند.

اما درست در زمانی که همه فکر می کردند که درب های ضد سرقت ترک نیز به سرنوشت درب های ایتالیایی دچار خواهد شد، یک شرکت بزرگ و نام آشنا معادلات را تغییر داد.

زمانی که شرکت کاله اقدام به تولید درب های ضد سرقت کرد، دیگر هیچ کسی نسبت به کیفیت و کارایی این درب ها شک و تردیدی نداشت. در واقع این شرکت معتبر ترک، خیلی زود خود را به عنوان یکی از معروف ترین و بزرگ ترین شرکت های تولید کننده درب های ضد سرقت و یراق آلات مخصوص آن ها به کل دنیا شناساند.

درب ضد سرقت

ورود شرکت کاله به صنعت ساخت درب های ضد سرقت، خیلی زود دیگر شرکت ها را نیز به سمت پتانسیل عظیم ساخت درب های ایمنی و ضد سرقت سوق داد. طولی نکشید که شرکت های مهمی مثل هاسکا و داف نیز پا به عرصه گذاشتند و در کنار هم، نام درب های ضد سرقت ترک را بالا کشیدند.

در حال حاضر، با وجود این که درب های ضد سرقت ترک توانسته اند به خوبی جای خود را در بازار تثبیت نمایند، اما هنوز هم درب های ایتالیایی جایگاه ویژه ای در میان خاص پسندان دارند.

درب های ضد سرقت ترک، کیفیت بالایی دارند اما هرگز نمی توان آن ها را با هنری که در درب های ایتالیایی موجود است، مقایسه کرد.

خیلی زود درب های ضد سرقت ترک به دلیل مزیت هایی که نام بردیم، توانستند به آن سوی مرزهای کشور ترکیه نیز بروند. درب های ضد سرقت ترک، هنوز هم در بازار ایران به عنوان یک کالای لوکس و باکیفیت در نظر گرفته می شود.

درب ضد سرقت چینی

درست مثل هر چیز دیگری، کشور چین نیز به محض اطلاع از ساخت چنین درب های باکیفیتی در ایتالیا و ترکیه، دست به تقلید و کپی برداری زده و درب های ضد سرقت چینی را به بازار وارد کرد.

گرچه نمی توان کیفیت درب های چینی را با درب های ترک و ایتالیایی مقایسه کرد اما به هرحال این درب ها، توانستند برای قشری از جامعه که به دنبال درب های ضد سرقت اقتصادی بودند، مناسب باشند.

درب های ضد سرقت چینی از چوب های باکیفیتی برای ساخت استفاده نمی کردند اما سطح قابل قبولی از امنیت را تامین می نمودند.

متاسفانه خیلی زود، شرکت های متفرقه ی چینی دست به تولید درب های ضد سرقت بی کیفیت و تقلبی زدند و اعتبار اولیه ی درب های چینی را نیز از بین بردند. در حال حاضر بازار درب های ساختمانی در کشور ما و در دنیا، پر از درب های تقلبی چینی است که به زحمت می توان نام ضد سرقت را روی آن ها گذاشت.

البته مثل تمام صنایع دیگر چین، صنعت ساخت درب های ضد سرقت نیز هرگز از رونق نیفتاد و خیلی از افراد، به دلایل اقتصادی همچنان به سراغ این درب ها می روند.

مونتاژ درب های ضد سرقت ترک در ایران

اما یکی از سوالات اساسی این است که صنعت ساخت درب های ضد سرقت در ایران از چه زمانی جدی گرفته شد؟

در واقع چند سال است که این درب های ساختمانی وارد صنعت ساختمان سازی ما شده اند و تبدیل به یکی از ضروریات آن گشته اند.

در ابتدا واردات درب های ضد سرقت از چین و ترکیه با قدرت زیادی ادامه داشت و به نظر می آمد که هیچ چیز جلودارش نخواهد بود. اما بعد از مدتی این واردات دیگر به صرفه نبود و سازندگان تصمیم جدیدی گرفتند.

همسایگی کشور ترکیه با ما، در اتحاذ این تصمیم جدید بی تاثیر نبود. صنعت گران و سازندگان ایرانی خیلی زود متوجه پتانسیل های درب ضد سرقت ترک شدند و تلاش کردند که با مونتاژ این درب ها در داخل کشور، بازاری برای خود ایجاد نمایند.

چند سالی این روند به خوبی در حال طی شدن بود. سازندگان و تولیدکنندگان داخلی، تمامی قطعات درب را از کشور ترکیه وارد می کردند و سپس در تولیدی های داخلی؛ این قطعات را مونتاژ می کردند.

اما این روند نیز چندان دیری نپایید. تحریم های شدید اقتصادی و افزایش سرسام آور نرخ دلار باعث شد که مونتاژ و اسمبل این قطعات در داخل کشور؛ دیگر چندان به صرفه نباشد و توجیه اقتصادی نداشته باشد. به نظر می آمد که بازار درب های ضد سرقت در کشور ما، نفس های آخرش را می کشد.

اما خیلی زود، تولیدکنندگان داخلی تصمیم به ساخت صفر تا صد درب های ضد سرقت گرفتند. این تولیدکنندگان که دستشان از واردات و مونتاژ قطعات درب های ضد سرقت کوتاه مانده بودند، تصمیم گرفتند که خود همت کرده و درب های ضد سرقت ایرانی بسازند.

درب هایی که خیلی زود نشان دادند که هیچ چیز از کیفیت درب های خارجی کم ندارند و می توانند به رقابت با آن ها نیز بپردازند.

بیشتر بخوانید: در ضد دیلم چیست؟

درب های ضدسرقت ایرانی

در حدود 15 سال پیش بود که برای اولین بار، درب های ضد سرقت تماماً ایرانی به بازار عرضه شدند. در ابتدا تصورات مردم در خصوص این درب ها با بدبینی همراه بود. خیلی از خریداران فکر می کردند که درب های ضد سرقت ایرانی، کیفیت لازم را ندارند و نمی توان آن ها را ضد سرقت نامید.

اما طولی نکشید که این تصور غلط کاملا از میان رفت و خیلی از خریداران متوجه شدند که این درب ها، هیچ چیزی از بابت کیفیت کم ندارند. به تدریج فروش این درب ها در بازار درب های ساختمانی افزایش پیدا کرد. خیلی از خریداران چنین می گفتند که این درب ها، نسبت به درب های چینی کیفیت بیشتری دارند و علاوه بر این قیمتشان نیز مناسب تر است.

تولیدکنندگان ایرانی کم کم به این عرصه وارد شدند. در حال حاضر بازار درب های ساختمانی، پر از درب های ضد سرقت ایرانی نام آشنا است که خود را ثابت کرده اند.

لازم به ذکر است که رستا چوب با بیش از 15 سال تجربه در تولید انواع درب ساختمانی از جمله درب ضد سرقت ، درب داخلی ، درب لابی از اولین تولید کنندگان داخلی به شمار می آید.

البته در این میان، برخی از تولیدکنندگان نیز برای کاهش قیمت درب های خود، اقدام به استفاده از مواد و متریال بی کیفیت کردند که این مسئله، حیثیت و اعتبار این درب ها را مخدوش کرد.

به همین دلیل است که همواره توصیه می کنیم برای خرید درب های ضد سرقت ایرانی به سراغ برندهای معتبر و نام آشنا بروید. برندهایی که از اصالت جنس و کیفیت کارشان اطمینان خاطر داشته باشید.

درب های ضد سرقت ایرانی گرچه از درب های ضد سرقت ترک ارزان تر هستند اما این ارزانی، دلیل بر عدم کیفیت آن ها نیست. در واقع به دلیل عدم واردات مواد اولیه ی این درب ها، قیمتشان نیز به صرفه است و در نتیجه خریدشان، توجیه اقتصادی دارد.

در ورودی ساختمان

مزیت خرید درب ضد سرقت از رستاچوب

اما همان طور که اشاره کردیم، درب های ضد سرقت ایرانی را باید از تولیدکنندگان نام آشنا و معتبر خریداری کرد.

رستا چوب با سال ها سابقه در امر تولید درب های ضد سرقت می تواند بهترین انتخاب شما باشد. چرا که:

می توانید درب مورد نظرتان را در ابعاد خاص سفارش دهید

  • کیفیت تمام درب های رستاچوب، کاملا تضمین شده است.
  • قیمت درب های ضد سرقت رستاچوب کاملا منصفانه و رقابتی است.
  • ساختار مقاومی دارند و می توانید تا سال ها از آن ها استفاده کنید.
  • تلاش شده است تا از بهترین یراق آلات برای درب های ضد سرقت رستاچوب استفاده شود
  • تنوع درب های ساختمانی موجود در این وبسایت بسیار بالاست

کلام آخر

در نهایت باید اشاره کنیم که تاریخچه درب های ضدسرقت پر از فراز و نشیب بوده است. اما همواره نام های معتبر باقی مانده اند و به کارشان ادامه داده اند. این صنعت کاملا پویاست و هر روز، طرح ها و مدل های جدیدی از درب های ضد سرقت به بازار عرضه می شود. بنابراین با صراحت می توان گفت که تاریخ این درب ها، همچنان در حال ادامه است و به روز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *